Over Silvia

Creatieve bubbel

Ik ben als jongste van vier geboren in Stevensbeek, een gehucht in het oosten van Noord-BrabantAls klein kind zat ik meestal in de serre te fröbelen of te tekenen. Met een vel papier en een blik stompjes kleurpotloden voor me tekende ik alles na wat los en vast zat. Vol concentratie met het puntje van de tong uit mijn mond, ging ik helemaal op in mijn eigen creatieve bubbel. 

 

In eerste instantie maakte ik alleen gedetailleerde kopieën van bestaande afbeeldingen, later begon ik direct naar de waarneming te tekenen. Mijn vader was een geliefd model, ook omdat hij vanwege zijn hernia toch vaak rust nam. Ook mijn broer, zussen, zwagers en vriendinnetjes waren de pineut. Mijn moeder was altijd druk bezig, dus van haar werden het snelle schetsen van slechts één minuut. Ik vulde talloze schetsboekjes. 

 

Op de Havo had ik handvaardigheid als examenvak en plastisch vormgeven ging me goed af. Dat ik later een creatief beroep wilde was wel duidelijk, maar wat?

Lerarenopleiding Tekenen / Handvaardigheid

Naar de kunstacademie gaan voelde als een te grote stap voor mij. Maar toen mijn nicht me vertelde over TeHaTex, de lerarenopleiding in Tilburg, was ik direct enthousiast. Ik wist meteen dat dit de juiste keuze voor mij was. Ik herinner me nog dat ik verlegen en bedeesd aan tafel zat tijdens het toelatingsgesprek. De docent wees naar een prachtig beeld in zijn kast en vroeg me of ik zoiets kon maken. Mijn eenvoudige antwoord was: “Ja, maar nog niet op dit moment.” Dat gaf de doorslag en ik werd aangenomen. 

 

Thuiskomen

Op TeHaTex leerde ik werken met allerlei materialen, technieken en verschillende zienswijzes. Tijdens deze opleiding heb ik voor de eerste keer in hardsteen gewerkt. Dat voelde als "thuiskomen" en daar is mijn passie voor beeldhouwen ontstaan. 

 

Lesmateriaal vormgeven

Dat het lesgeven niet echt mijn ding was ervaarde ik tijdens de stages. Maar lessen voorbereiden en het bijbehorende lesmateriaal vormgeven vond ik wel leuk om te doen. 

 

Rotte perziken

Ik studeerde af met het thema "vergankelijkheid" en gebruikte perziken als kapstok om het thema te verbeelden. 

     

Enkele hoogte- en dieptepunten die ik van de afstudeerperiode herinner:


- Wekenlang heb ik een zak vol perziken gefotografeerd tot ze helemaal weggerot waren. Man, wat een vliegen kwamen er op af! Het leverde gelukkig wel mooi beeldmateriaal op.

 

-Ik experimenteerde met diverse materialen en technieken en maakte abstracte materieschilderijen. 

Ik herinner me nog hoe een prachtig schilderij in het afvoerputje van de badkuip verdween, doordat ik er net te lange een te krachtige douchestraal op hield... letterlijk een performance van vergankelijkheid.

 

- Ik creëerde etsgrafieken met een stilleven van perziken als startpunt. Het zuurbadproces vrat geleidelijk de lijntekening aan. Ik exposeerde de verschillende afdrukken in een groot passe-partout, waarbij vorm en inhoud prachtig samenvielen. Het grafische karakter hiervan sprak me bovendien aan. 

Kunstacademie Grafische- Publiciteitsvormgeving

Vervolgens ging ik naar de avondopleiding Grafische- en Publiciteitsvormgeving aan de Kunstacademie St.Joost in Breda. Conceptdenken, gedegen vooronderzoek (divergeren en convergeren) en volharding zijn belangrijke vaardigheden die ik me toen eigen gemaakt heb. 

 

Montessori en getalbegrip

In het examenjaar deed ik onderzoek naar de visie en vormgeving van Montessori-materiaal. Ik ontwierp vervolgens divers lesmateriaal voor kleuters om hun getalbegrip van 1 t/m 5 te ontwikkelen. 


Ik maakte een grote houten appeltrap, een fruitmeter, een bordspel gecombineerd met houten fruit in een vakken-kratje en nog meer. De fabrikant van Montessori was erg enthousiast over het bordspel en besloot die in productie te nemen. 

 

Quanty: Auteur Silvia Wientjes

Het spel QUANTY werd wereldwijd verkocht en dat was een geweldige ervaring! Bovendien kreeg ik royalties omdat ik niet alleen het concept bedacht, maar ook de naam, het logo en de illustraties verder uitwerkte. 

Het is ruim twintig jaar verkrijgbaar geweest via uitgever Toys for Life. (Montessori). 

Klik voor meer info op deze link: Lesmateriaal 

Werkervaring

Ik volgde de avondopleiding aan de Kunstacademie terwijl ik overdag parttime werkte in de ontwerpstudio van Hans Lohman. Lohman doceerde ‘Ontwerpend Tekenen’ op de lerarenopleiding. Werken voor en met hem heeft mijn loopbaan en visie enorm beïnvloedt.

 

Meer hoeft niet, minder kan niet

Dat was een bekende uitspraak van Hans. Het ontwikkelen van logo's en huisstijlen was de corebusiness van ONTWERPERS EN VORMGEVERS M/V. Leesbaarheid stond daarbij hoog in het vaandel. Al met al heb ik hier ruim 10 jaar met plezier gewerkt. Daarna heb ik allround werkervaring opgedaan bij verschillende reclame- en ontwerpbureaus. 

 

Advies- en communicatievaardigheden 

Mijn laatste werkplek in loondienst was op de PR- en Communicatieafdeling van Antea Group, een groot advies- en ingenieursbureau. Daar heb ik 5 jaar gewerkt en leerde er veel over corporate branding, advies- en communicatievaardigheden en de taal van B2B. Bij een zoveelste reorganisatie werd ik ontslagen; last in - first out. Een taaie periode volgde waarin ik parttime post rondbracht en promotiewerk in supermarkten. Ik deed vrijwilligerswerk bij het Stedelijk Museum in Breda. Ik ondersteunde het team en ontwikkelde lesmateriaal op de educatieve afdeling. Heel leuk en leerzaam. Hoewel een vaste aanstelling er niet in zat, is mijn netwerk hierdoor verrijkt. 

 

Masterclass Beeldhouwen

In deze periode werd ik ook benaderd door Adriaan Seelen om deel te nemen aan een Masterclass Beeldhouwen in Frankrijk. Ik greep die kans met beide handen aan. Het thema was 'Keerpunt' en dat werd het voor mij letterlijk en figuurlijk. Ik heb toen voor de eerste keer machinaal (met pneumatische hamer) gewerkt. Ik maakte een stoer en monumentaal beeld van vijf keien, met touw aan elkaar vast gebonden.

 

Ik nam vervolgens het voortouw bij de organisatie van de bijbehorende expositie in Nederland en verzorgde alle PR en vormgeving. Deze waardevolle ervaring heeft me verder gevormd als beeldhouwer en als mens.  

De overstap naar freelance werk

In 2016 kwam het volgende keerpunt toen Janneke Parthesius me vroeg om bij te springen als freelance grafisch ontwerper. Yes! Ik kon weer terug naar mijn passie en vak en schreef me in bij de KvK. Ik vond het wel spannend om voor mezelf te beginnen. Ondernemen is een vak apart en daar heb ik hard aan gewerkt. Maar met resultaat; mijn professionele netwerk is door de jaren heen uitgebreid en ik werk met veel plezier voor collega-ontwerpers en diverse bedrijven. 

 

100% achter mijn werk staan

Ik wil niet alleen de klant helpen en blij maken, maar zelf ook voor 100% achter mijn werk kunnen staan. Ik voeg er altijd iets van mezelf aan toe. Werken met mij staat garant voor kwaliteit, flexibiliteit, een flinke dosis humor en creativiteit!

 

Opdrachtgevers/ fijne samenwerkingen

Parthesius Ontwerpen, Miesart, Senshake, 'tIdee! , DiVetro, CyberConnects, MyDailyLifestyle, Studio Yurr, Emiel Geerdink, Streekmuseum Etten-Leur, Lean Team, Philips Lighting, Color Kinetics, Etteplan.

 

Mijn naam is Silvia en ik zet de puntjes op de i.